Zebry a jejich řešení pomocí různých modelů
Anotace
Aktivita se zaměřuje na řešení úloh typu „zebra”. Jsou to logické úlohy, které jsou zadány pomocí různých indicií. Většina takových úloh nejde vyřešit pouze tím, že na ně budou žáci koukat (tzv. „nevykoukatelné úlohy”), ale je potřeba si zadané informace zapsat či zakreslit do nějakého vhodně zvoleného modelu a tím dojít k řešení. Série úloh je určena žákům na 1. stupni a vede žáky k tvorbě různých modelů, které jim mohou pomoci s nalezením řešení.
Vzdělávací oblasti
Informatika – data, informace a modelování
Klíčová kompetence k řešení problémů
Očekávané výstupy
Žák:
I-5-1-02 popíše konkrétní situaci, určí, co k ní již ví, a znázorní ji
I-5-1-03 vyčte informace z daného modelu
samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení,
ověřuje prakticky správnost řešení problémů a osvědčené postupy aplikuje při řešení obdobných situací,
sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů
Rok 1989 v číslech
Anotace
Aktivita byla připravena a ověřena v rámci tematické výuky ke státnímu svátku 17. listopadu. Čerpá data z webu Českého statistického úřadu. Žáci ve vybraných tabulkách naleznou potřebné údaje, vytvoří z nich výroky, které porovnávají život v roce 1989 a dnes a vytvoří z nich jednoduchý plakát.
Vzdělávací oblasti
Informatika – data, informace a modelování
propojení se vzdělávacími oblastmi Matematika a její aplikace a Člověk a jeho svět rozvoj klíčové digitální kompetence
Očekávané výstupy
Žák:
I-5-1-03 vyčte informace z daného modelu
I-5-1-01 vyslovuje odpovědi na základě dat
M-5-2-01 vyhledává, sbírá a třídí data
M-5-2-02 čte a sestavuje jednoduché tabulky
ČJS-5-1-04 vyhledá typické regionální zvláštnosti přírody, osídlení, hospodářství a kultury, jednoduchým způsobem posoudí jejich význam
Digitální kompetence – tvorba digitálního obsahu
(Nejen) vánoční šifrování
Anotace
Aktivita vtáhne žáky do oblasti kódování a šifrování. Žáci si vyzkouší kódování dat pomocí různých značek, piktogramů, symbolů, vyzkouší si různé techniky a způsoby řešení, zažijí radost z objevené šifry. Na základě vlastní zkušenosti si vyzkouší vytvoření jednoduché šifrovací hry pro své spolužáky.
Vzdělávací oblasti
Informatika – data, informace a modelování
Klíčová kompetence k řešení problémů
Očekávané výstupy
Žák:
Informatika
I-5-1-01 vyslovuje odpovědi na základě dat
I-5-1-03 vyčte informace z daného modelu
Matematika
M-3-2-03 doplňuje tabulky, schémata, posloupnosti čísel
M-5-4-01 řeší jednoduché úlohy a problémy, jejichž řešení je do značné míry nezávislé na obvyklých postupech a algoritmech školské matematiky