Zebry a jejich řešení pomocí různých modelů

Anotace

Aktivita se zaměřuje na řešení úloh typu „zebra”. Jsou to logické úlohy, které jsou zadány pomocí různých indicií. Většina takových úloh nejde vyřešit pouze tím, že na ně budou žáci koukat (tzv. „nevykoukatelné úlohy”), ale je potřeba si zadané informace zapsat či zakreslit do nějakého vhodně zvoleného modelu a tím dojít k řešení. Série úloh je určena žákům na 1. stupni a vede žáky k tvorbě různých modelů, které jim mohou pomoci s nalezením řešení.

Vzdělávací oblasti

Informatika – data, informace a modelování

Klíčová kompetence k řešení problémů

Očekávané výstupy

Žák:

  • I-5-1-02 popíše konkrétní situaci, určí, co k ní již ví, a znázorní ji

  • I-5-1-03 vyčte informace z daného modelu

  • samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení,

  • ověřuje prakticky správnost řešení problémů a osvědčené postupy aplikuje při řešení obdobných situací,

  • sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů

Rok 1989 v číslech

Anotace

Aktivita byla připravena a ověřena v rámci tematické výuky ke státnímu svátku 17. listopadu. Čerpá data z webu Českého statistického úřadu. Žáci ve vybraných tabulkách naleznou potřebné údaje, vytvoří z nich výroky, které porovnávají život v roce 1989 a dnes a vytvoří z nich jednoduchý plakát.

Vzdělávací oblasti

Informatika – data, informace a modelování

propojení se vzdělávacími oblastmi Matematika a její aplikace a Člověk a jeho svět rozvoj klíčové digitální kompetence

Očekávané výstupy

Žák:

  • I-5-1-03 vyčte informace z daného modelu

  • I-5-1-01 vyslovuje odpovědi na základě dat

  • M-5-2-01 vyhledává, sbírá a třídí data

  • M-5-2-02 čte a sestavuje jednoduché tabulky

  • ČJS-5-1-04 vyhledá typické regionální zvláštnosti přírody, osídlení, hospodářství a kultury, jednoduchým způsobem posoudí jejich význam

  • Digitální kompetence – tvorba digitálního obsahu

(Nejen) vánoční šifrování

Anotace

Aktivita vtáhne žáky do oblasti kódování a šifrování. Žáci si vyzkouší kódování dat pomocí různých značek, piktogramů, symbolů, vyzkouší si různé techniky a způsoby řešení, zažijí radost z objevené šifry. Na základě vlastní zkušenosti si vyzkouší vytvoření jednoduché šifrovací hry pro své spolužáky.

Vzdělávací oblasti

Informatika – data, informace a modelování

Klíčová kompetence k řešení problémů

Očekávané výstupy

Žák:

Informatika

  • I-5-1-01 vyslovuje odpovědi na základě dat

  • I-5-1-03 vyčte informace z daného modelu

Matematika

  • M-3-2-03 doplňuje tabulky, schémata, posloupnosti čísel

  • M-5-4-01 řeší jednoduché úlohy a problémy, jejichž řešení je do značné míry nezávislé na obvyklých postupech a algoritmech školské matematiky