Emil a hustý skiny aneb kyberdžunglí bez šrámů
Anotace
V rámci aktivity se žáci seznamují s příběhem Emila a jeho kamarádů Pepy a Aničky, kteří se setkají s rizikovou situací v online světě (u cílové skupiny k podobným událostem běžně dochází), konkrétně poskytnou přihlašovací údaje do svého herního účtu neznámému zloději, který se chová jako jejich přítel, prostřednictvím podvodné webové stránky (phishing). V tomto příběhu se žáci dozvídají, jak vypadá rizikové chování v praxi a zároveň jakými postupy lze podobným situacím předcházet, např. zvýšenou obezřetností, včasným rozpoznáním tohoto chování a nastavením vyššího zabezpečení pomocí silného hesla a dvoufázového ověření osobních online účtů.
Vzdělávací oblasti
Informatika – propojení se vzdělávací oblastí Člověk a jeho svět
Očekávané výstupy
Žák:
ČJS-5-2-02p rozpozná nevhodné jednání a chování vrstevníků a dospělých
I-5-4-03 dodržuje bezpečnostní a jiná pravidla pro práci s digitálními technologiemi
Světem typografie aneb dobře čitelný text
Anotace
V této aktivitě se žáci pomocí skládankového učení seznámí s vybranými typografickými pravidly a vytvoří si společný leták s těmito pravidly. Následně pracují s textem, ve kterém se snaží odhalit typografické chyby a opravit je.
Tato aktivita bude brzy přidána.
Popletené stroje aneb učení umělé inteligence
Anotace
V této aktivitě se žáci seznámí s pojmem Umělé inteligence (AI) a strojového učení. Na příkladech si vyzkouší si, jak funguje strojové učení s učitelem. Zjistí, že pokud umělou inteligenci nenaučíme správně, nemůžeme očekávat její správné fungování — vytvoříme předpojatý systém umělé inteligence.
Vzdělávací oblasti
Informatika – digitální technologie
Digitální kompetence
Očekávané výstupy
Informatika
V současném RVP ZV nejsou ve vzdělávací oblasti Informatika žádné výstupy zaměřené na umělou inteligenci, vývoj v této oblasti je velmi rychlý, proto jsme sem tuto aktivitu zařadili k tématu digitální technologie.
Digitální kompetence
Žák:
Chápe význam digitálních technologií pro lidskou společnost, seznamuje se s novými technologiemi, kriticky hodnotí jejich přínosy a reflektuje rizika jejich využívání.